Fogalma: Viszonyfogalom. Diszharmónia a gyerekekkel szembeni jogos elvárások (adottságai alapján), az írás-olvasás tanítására szánt idő és gyakorlás mennyisége, valamint az eredmény között. (Meixner 1992)
A diszlexia csak 2. osztályos kortól diagnosztizálható, ennél korábban nem mondható ki, hogy diszlexiás a gyerek. Utóbbi esetben csupán veszélyeztetettségről beszélhetünk! A diszlexia nem kinőhető, a gyerekek 5-7%-ánál fordul elő ez a probléma.
Oka lehet örökletes (ez a leggyakoribb, az esetek kb. 60%-ában ez áll a háttérben), de akár idegrendszeri sérülés vagy nem megfelelő környezeti hatások is okozhatják a problémát.

Tünetei között szerepelhet:

Iskolás korban, olvasás-írás terén:

  • Betűtévesztések
  • Betűkihagyások, betoldások
  • szótagkihagyások, betoldások
  • reverziók (pl. ól-ló)
  • elővételezés (pl. csőre-csere)
  • szóroncs ( a szó több, mint 50%-a hibás)
  • ismétlések
  • betűk összeolvasásának nehézségei (pl. 2. osztályban még betűz)
  • szótagolás elhúzódása
  • túlságosan lassú olvasás
  • olvas, de nem érti
  • nehezen, hibásan olvas, de érti

Diktálásnál:

  • szavak, mondatok tagolása hibás
  • szóroncs gyakorisága

Beszéd terén:

  • megkésett beszédfejlődés (fiúknál a beszédfejlődés általában később indul be, ez kb. fél évnyi differenciát jelent a lányokhoz képest)
  • makacs, alaki beszédhibák, gyenge beszédhallás
  • ügyetlen beszédmotorika
  • rossz orálpraxia (száj-térérzékelés)
  • szűk szókincs
  • szegényes mondatalkotás
  • rossz nyelvi elemző képesség (pl. egy szót betűzött formában már nem ért meg)
  • gyenge verbális emlékezet
  • rossz kifejezőkészség

Magatartás terén

  • védekező, agresszív vagy éppenséggel szorongó, visszahúzódó magatartást produkálhat a gyermek

Egyéb tünetek

  • gyenge ritmusérzék
  • dominancia zavar
  • rossz tájékozódás térben, síkban, időben
  • testséma hiányosságai
  • finommotorikája fejletlen
  • gyenge emlékezet
  • szerialitás (soralkotás) nehézségei

A fenti tünetek egyes elemei még nem biztos, hogy a diszlexiát vagy veszélyeztetettséget jeleznek, ennek eldöntése és célirányos kezelése szakember feladata.

A diszlexia veszélyeztetettség vizsgálata óvodáskorban:
A fejlesztőpedagógus által végzett tesztek segítségével a veszélyeztetettség körvonalazható és logopédusi, valamint fejlesztőpedagógusi segítséggel elkezdhető a korai fejlesztés.