Levélírónk 7 éves, iskolába készülõ kisfiánál a kézhasználat még kérdéses, hiszen, - bár általában bal kézzel rajzol, vág és minden mást jobb kézzel csinál, ám elõfordul, hogy a ceruzát egy idõ után átveszi a másik kezébe. Befolyásolható-e, megerõsíthetõ-e egyik vagy másik kéz dominanciája?
Kisfiam 7 éves, szeptembertõl iskolába megy. Az óvodában figyelmezetett bennünket az óvónõ, hogy egyensúly problémánk van. Félt a magasban, a csúszdán, félt szaladgálni amikor sok gyerek volt körülötte, a biciklizést kifejezetten utálja. 1 évig jártunk mozgásfejesztésre, én nem sok javulást vettem észre. Az idén májusban elvittem egy Delacato módszerrel foglalkozó mozgásfejlesztõhöz, ahol kiderült, hogy a gyermek kétkezessége okozhatja az egyensúly problémáit. Azóta minden este tornáztatom. Kicsit az önbizalmát kellene még növelni, mert mindent meg tud csinálni, csak noszogatni kell. Most úgy vettük észre, mintha inkább jobb kezes lenne, mint bal, viszont nem merjük beállítani a domininciát, mivel mi sem vagyunk biztosak benne. A kérdésem az lenne, hogy maradhat e kétkezes, és elég csak az egyensúlyát rendbe tennünk, vagy az egyensúly rendbe tételéhez kellene a kialakult dominincia is? Próbálkoztunk átállítani a jobb kézre mindent,( mivel a rajzolás, írás, ollózás bal kézzel történik, minden más jobbal). A jobb kézzel nagyon biztonytalan, nem is tud olyan szépen rajzolni, mint a ballal, nem akarom, hogy az iskolában ebbõl hátránya legyen, hogy az utolsó pillanatban döntjük el ,melyik kezével dolgozzon. Viszont azt sem szeertném, hogy most elkezdün
Válasz:
Kedves Levélíró!
Kezesség tekintetében az emberek 5 csoportra oszthatók:
- enyhén balkezesek
- teljesen balkezesek
- Kétkezesek (!)(ambidexter)
- enyhén jobbkezesek
- teljesen jobbkezesek
Levele alapján úgy vélem, kisfia a kétkezesek táborát erõsíti, de biztosat ebben a korban még nem lehet megállapítani. Nem lehet, hiszen a dominancia teljes rögzülése csak a 8. életév végén várható.
Érdekességként jegyzem meg, hogy a dominancia kérdése nem csak a kézre, hanem a szem, fül és a láb használatára is vonatkozik. Itt is elõfordulhat azonban kevert oldaliság (keresztezett dominancia) -> pl. balkezes, jobbszemes gyerek.
Azt, hogy a gyermek melyik kezét használja írásra, rá kell bízni. Véleményem szerint nem tanácsos bármilyen irányban is befolyásolni a dominancia kialakulását. Elõbbiek helyett inkább adjon lehetõséget gyakori ábrázoló-barkácsoló tevékenységek biztosításával, hogy a dominancia magától erõsödjön.