Levélírónk aggódik 4,5 éves unokája miatt, aki senki kedvéért nem hajlandó előadni az óvodában tanult énekeket, verseket, illetve minden jel szerint zárkózott és szorong óvodai közegben. Mit lehet tenni?
Kisunokám 4,5 éves kisfiu, vegyes csoportba jár.Otthoni környezetben vidám,örökmozgó,eleven gyerek.De ha kérdezzük, mi volt az oviban,milyen mondókát vagy éneket tanultak,nem válaszol,mintha nem hallotta volna a kérdést.Az óvodában a foglalkozásokon sem mondja amit kellene,hanem miután vége a foglalkozásnak,akkor mondja.Otthon is ha olyan kedve van,mondókázik,énekel,számol, de ha kérjük hogy mondja vagy csinálja,hallgat.A szobatisztasággal is van gondunk,a kaki még nagyon ritkán sikerült a wc-be. Az óvodában kettő óvónéni foglalkozik a csoportjával.Amelyik óvónéni megértő vele,azt nagyon szereti,de a másik aki megszidja nem szereti,ha reggel látja,hogy az van,pityereg,hogy haza akar menni.Megjegyzem,ennél az óvónéninél gyakrabban van "baleset".Az oviban ha játszik,csak egyedül,vagy nézi többit,ahogy játszanak.Kérem,adjon tanácsot,mitévők legyünk.
Egy szomoru nagymama
Válasz:
Kedves Nagymama!
Első kérdésére válaszolván, a kisfiú pontosan tudja, hogy ő nem cirkuszi bohóc, akinek vezényszóra kellene mondókáznia, énekelnie, produkálni magát. Ezek inkább a szülők, nagyszülők számára fontos „produkciók”, a gyermek számára jó esetben örömforrás. Nincs azzal semmi baj, ha egyelőre saját örömére énekelget, verselget. Jól teszi. Eljön majd az az idő (iskoláskor), amikor ha tetszik, ha nem, számot kell adnia a tudásáról. Ne siettessük, és ha egyszer-egyszer kedve szottyan megnyilatkozni, a hatalmas dicséret, mint legfőbb motiváció ne maradjon el. Ez majd legközelebb is meghozza a kedvét az előadáshoz. :)
Másik problémája arra utal, hogy a gyermek még némileg szorong az óvodától és minden jel szerint nem találja a helyét, mivel nincs barátja. Aki felé kicsit nyit a fiúcska, azzal a gyermekkel a barátkozást kívülről is meg lehet támogatni. Pl: elhívni otthonukba egy-egy játszódélutánra, zsúrra, ill. bármilyen külső, közös programot szervezhetnek a kis barát társaságában. Pl: állatkert látogatás, közös kirándulás, stb. Ezek a lehetőségek kiválóan alkalmasak arra, hogy a gyerekek közelebbi barátságot kössenek, ami biztosan folytatódik az óvodában is, közös játék formájában.