Gyermeksziget
Játékos suliváró könyv rendelés ajándék pattogó óriás léggömbbel!
Kéztorna léggömbbel - íráselőkészítés
JSV kép
óvodai napirend
  Új óvónõ: új élet az oviban
  Miért kell aludni a bölcsiben?
  Miért nem alhat az oviban a gyerekem?
  Kinézik a gyereket az oviból
  Lusta, nemtörõdöm óvónõk?
  Nyolckor zárják, fél négykor nyitják az óvodai kapuit
  Szorong a naposságtól
  Tévézés az óvodában
  Alvás helyett kínlódás
 
Óvónõ válaszol
  VIDEÓK
  egészségvédelem
  óvodai napirend
  gyermeknevelés
  gyermeki félelmek
  ábrázoló tevékenység
  óvodán belüli feszültségek
  beszoktatás
  balkezesség
  válás a családban
  óvodai ünnepek
  óvodai tevékenységek
  gyermekirodalom
  szobatisztaság
  testvérek
  óvodai beíratás
  csoportösszetétel
  egyéb
  iskolába lépés
  beszédfejlõdés
Munka - Állás
  Babysitter
  Babysitter külföld
  Babysittert keres
  Babysittert keres külföld
  Pedagógus állást keres
  Pedagógusi állások
  Óvodapedagógusi állások
  Dajka állást keres
  Dajka állások
  Nyelvtanár állást keres
  Nyelvtanári állások
  Óraadó, korrepetáló munkát keres
  Óraadó, korrepetáló munkák
  Egyéb munkát keres
  Egyéb munkák
  Mielõtt babysittert választana...
  Hirdetési etikett
Az iskolaérettség feltételei
  Az iskolaérettség feltételei
Fejlesztőjátékok
  Játékos suliváró + ajándék pattogó óriás léggömb
  Őszi kupak lottó
  Trabi Gabi és Lurkó Ferkó - Mese és fejlesztés
  Kupak-tanács - az újrahasznosított fejlesztőjáték - Fejlesztőjátékok
  Suli nyitogató fejlesztőkártya újragondolva - Fejlesztőjátékok
  Forma lomtalanítás - Fejlesztőjátékok
  Suli-nyitogató fejlesztőkártya
  Tapintókártya - Fejlesztőjátékok
  Mi van a zsákban? - Fejlesztőjátékok
Alkoss velünk!
  Anyáknapja
  Húsvét
  Farsangi jelmezek
  Mikulás
  Karácsonyi ötletek
  Dekoráció
Mesék
  Kálmán iskolába megy - Kálmán kalandjai
  Vírus Ilus szinre lép - Kálmán kalandjai
  Kálmán és a védőöltözet - Kálmán kalandjai
  Széllel-bélelt szeretet mese - Kálmán kalandjai
  Gyere haza, Krampusz! - Kálmán kalandjai
  Csoki kaland - Kálmán kalandjai
  Foci vita - Kálmán kalandjai
Kapcsolat
  gyermeksziget@gyermeksziget.hu


Kérdezni szeretnék

Új óvónõ: új élet az oviban (2014-11-21 13:08:11)

óvodai napirend

Patrícia aggódva tapasztalja, hogy gyermekei vegyes csoportjában minden fenekestõl felfordult, mióta új óvónõ érkezett hozzájuk.

Szeretném kérdezni, hogy szülõi szemmel Ön szerint helyes-e, ha az óvónõ váltással kapcsolatos rengeteg változást szóvá tettem az új óvónõnek, a csoport másik eddigi óvónõjének ée református óvoda lévén a református fenntartóünak. Az alábbiakról van szó: Lépésrõl lépésre nevelési programmal nevelték eddig az óvdánkban a gyermekeket. A pedagógus személye megváltozott, sajnos, az újat elõítéletmentesen fogadtuk. A Szeptemberi indulás óta annyi változás történik az új óvónéni kezei között, amit a gyermekeinktõl tudunk (vegyes csoport lévén minkét lányom oda jár), hogy sem a mennyiséggel, sem a minõséggel nem tudunk egyet érteni. A pedagógus csere mentén elõször felelõsöket neveztek ki a nagycsoportosok közül, minden tevékenységre egyet. Összesen 6 nagycsoportos van, ezért a feladataik "rotálódnak", egyik hétebn fogkrém-felelõs egyik, a másik héten játék-felelõs. CSAK a nagycsoportosok. Feladatuk a TÖBBI gyermek "terelése" a helyes irányban, azaz a játékok összeszedését IRÁNYÍTANI. Gyakorlatilag utálják a többiek már õket, csak az a pár nagycsoportos a felelõs. Eddig ezek a szerepek nem voltak. A másik változás, ami csak november elején egyik percrõl a másikra lett változás: a szülõnek a hétfõi napon reggel 8ig beadva a gyereket TORNARUHÁBA kell átöltöztetnie, mert aznap van a tornaóra. Tornaóra minden évben volt, eddig a pedagógusok végezték az átöltöztetéssel kapcsolatos teendõket, a reggelit követõen CSAK 9 órakor kezdõdik a torna óra, gyakorlatilag a tízórai gyümölcsevésig ez tart. Utána udvarra mennek vagy bent játszanak. De nem értem, ha eddig az átöltöztetést a csoportszobában végezték az óvónõk - a gyermekek amúgy önállóan öltöznek a szintnek megfelelõen, esetenként szorulva segítségre, most miért "DOBTÁK LE" magukról ezt a feladatot. A másik és nagyon jelentõs változás, hogy az eddigi program mentén haladás része volt, hogy a gyerekek szabadon ülhetnek az étkezõasztalokhoz, maguk választva helyet az ebédhez. EZ TUDATOSAN így volt. Az elõzõ pedagógus kiemelte, hogy a lépésrõl lépésre program része, hogy a gyermekek maguk megtanulják az élet dolgait kicsiben, azaz megtanulják elfogadni, ha a másik oda akar ülni, ahova éppen õ, megtanulja elérni, ha õ akar oda ülni, megtanulja az erõviszonyokat és az ennek megfelelõ LÉPÉST, mit tegyen. Mostantól (november közepe) rákerült az óvodai székekre MINDENKINEK a jele, és csak az ülhet rá, akinek a jele az. EZZEL LESZÛKÍTVE a lehetõségeket, és véleményem szerint a több gyermek közötti vitát kiküszöbölendõ. Én magam két lányom alapjén tapasztalom, ez bizony konfliktus forrás, de megküzdünk vele minden nap, mert meg kell tanulniuk ezt is. Emellett a fürdõszobában is változások lettek, máshova került a törölközõtartó meg a fogmosó pohár tartó is, aminek értelmét nem tudom. Emellett változott az óvodai délutáni fakultatív néptánc tanár személye és módszere is. A Lépésrõl lépésre program mentén minden napnak megvoltak a sajátosságai, pl hétfõ: beszélgetõkör, szerda: hittan, csütörtök: tornaóra. Ezek a foglalkozások teljesen eltérõen az eddig már megszokott heti rendtõl új napra kerültek, illetve nincs is megfefelõség, és a beszélgetõkör teljesen ad-hoc jelleggel van megtartva, de leginkább elmarad, az eddig várva várt hétvégim kalandokról beszámolás most nem is hangzik el a gyermekeim szájából, mint élmény, mert szerintem nincs, eddig mindig örömmel meséltek róla. Annyi sok a változás a pedagógus személyi változása mentén, hogy csak kapkodja a fejét a két gyermekem, illetve magunk is. A másik csoport pedagógus maradt, de ennek ellenére ezek a változások megtörténnek, folyamatos idõintervallumban, gyakorlatilag minden héten van valami új. Nem egyszerre, szeptemberre találkoztunk az új nevelõ saját módszereivel, hanem minden hétre kitalálnak valamit. Kérdezem, mert teljesen falakba ütköztem, amikor ezt a z új nevelõnek felvetettem, megkérdeztem, miért kell ez, szinte megsértõdött.Nem tudom, én bölcsész német szakon végeztem, gyermekpszichológiát és pedagógiát is hallgatva 3-3 féléven keresztül, helyesen vélem-e, hogy az új pedagógus talán mintha le akarná a saját válláról csökkenteni a napi feladatai terhét, átruházva ezzel némely szerepeket a gyermekekre (felelõsdi) és a szülõkre (torna átöltöztetés), illetve az ültetési renddel a problémák adott helyzetben való kezelését is elrendezi az ülésrenddel. Ne haragudjon, tudom, ismeretlenül, meg in media res írtam Önnek, nem is röviden, de nem tudom, kihez forduljak. Sok szülõ teszi szóvá a dolgot, sok azonban csak hátulról, szembõl nem mondja ki. Ezért én egyedül maradok a véleményemmel, nem tudom, igazam van-e. Ha abból a szempontból nézem, hogy minden ilyen dologról a gyermekeimtõl tudok, nem én találom ki, akkor igenis azt gondolom, hogy nekünk nagyon mély a viszonyunk a gyerekeinkkel és tudom, hogy ha mesélik, akkor ez nyomot hagy bennük. A nagycsoportosom a felelõsdi szerepet nem szereti, ezt így kimondta. Kérem, jelezzen vissza. Azt gondolom, nem "pánikolok"- nem a személyváltással van gondom, hanem a RENDSZER VÁLTOZTATÁSOKKAL, amik az oda járásunk három éve után most utolsó évben jelentek meg, egyértelmûen REFORMOK és valakihez köthetõk. Köszönettel: Patrícia


Válasz:

Kedves Patrícia!

Bizonyos szempontból mélyen egyetértek Önnel, ám gyakorló óvónõként van olyan dolog, amiben nem. Lássuk az elejérõl:
A nagycsoportosok „kicsikért felelõs kinevezésével“ nem értek egyet, ám fontosnak tartom megjegyezni, hogy az önállóságra nevelésben, az egymás felé való segítõkész odafordulásban igenis fontos szerepet tölt be a nagyok segítsége. Ez azonban soha nem vehet egy olyan irányt, mely képletesen az érintett gyerekek kezébe „ostort“ ad és a hatalomtól megrészegülve üthetik a nem teljesítõ kicsik hátát. Szó nem lehet errõl. Jómagam is találkoztam már olyan kollégákkal, akik a segítségnyújtásra, önállóságra nevelésre hivatkozva próbáltak mind több munkát lerázni saját magukról. Ezt minden esetben szóvá is tettem az érintetteknek, kidomborítván, hogy mi, felnõttek vagyunk felelõsek minden egyes gyerekért, nem pedig a gyerekeknek adunk „kis óvónõi“ pozíciókat. Ugyanezt erõsíti meg az is, hogy a 3-4 évesek még erõsen felnõtt centrikusak. Mit jelent ez? Ebben a korban még sokkal inkább az édesanyjára emlékeztetõ felnõtt felé fordul, mint kortársai felé, így érzelmi biztonságot csak az ad nekik, ha mindig van a közelükben egy felnõtt, aki felé bizalommal fordulhatnak segítség kérésükkel, kérdéseikkel, problémáikkal.
Ezt a szerepet nem veheti át egy 6 éves, hiszen õ maga is gyerek még, akinek bár vannak kötelességei, de legfõbb tevékenysége mégis a játék. Nem veheti át azért sem, mert egy 6 éves nem pótolhatja a felnõtt támogatását, csupán KIEGÉSZÍTHETI azt. Arról nem is beszélve, amit már Ön is megpendített levelében, hogy ez a mesterségesen indukált alá-fölé rendeltségi viszony megmérgezi a kortársi kapcsolatokat is. Elõbbiek összegzéseként elmondható, hogy bár a nagyok kicsik felé való odafordulása fontos dolog szociális fejlõdés szempontjából, de ez semmiképpen nem jelentheti a felnõtt pozíciók, felelõsségek átruházását a gyerekekre!

A 8 órakor kezdõdõ torna valószínûleg azért lett ilyen módon megszervezve, hogy ne reggeli után teli hassal kezdjenek el mozogni a gyerekek. Gyakorlatilag két rossz közül lehet választani: vagy az elõbbit vállalja fel a pedagógus és csak 9-kor kezdi a testnevelést (jómagam egyébként ezt a gyakorlatot folytatom), vagy a szülõkre is kötelességeket hárítva (reggeli öltöztetés, korai óvodába érkezés) még nem teli hassal állnak neki tornázni. A szóban forgó pedagógus gyakorlatát, a fentiek miatt nem tudom elítélni, bár ez megint csak felvetheti az érzelmi biztonságot adó állandóság (t.i. eddig megszokott napirend) hiányát. Jómagam biztosan alkalmazkodtam volna és igyekeztem volna belesimulni a már meglévõ napirend ritmusába.

A hétfõi beszélgetõkört nagyon fontos és hasznos dolognak tartom, melynek elsorvasztása, úgy vélem, korántsem tesz jót az élményeikrõl beszámolni vágyó gyerekeknek. Mint ahogy azt már fentebb említettem, az állandóságnak, a megszokott napi ritmusnak (foglalkozások napja, helyek és tevékenységek állandósága) hihetetlenül nagy jelentõsége van az óvodások életében, melyet felborítani nem szabad, illetve csak igen indokolt esetben érdemes változtatni. Ennek hiányában a gyerekek kiegyensúlyozatlanná, szorongóvá vagy épp nehezen kezelhetõvé válhatnak. Levelébõl úgy érzem, ezekre a változtatásokra nem volt szükség.

Az asztaloknál való ülésrenddel kapcsolatban viszont nem osztom a véleményét. Az állandóságnak az is része, hogy a gyermek pontosan tudja, hol a helye. Ezen már csak azért sem érdemes módosítgatni, mert azontúl, hogy konfliktusokat szül (Miért ültél ide? Én most a másik barátom mellett akarok ülni! Menj innen! Te ne ülj ide!...) , megnehezíti, sõt, akár lehetetlenné teszi a naposi munka gördülékeny elvégzését. A haverok egymás mellé ülésével pedig borítékolható a fegyelmezetlenség, ill. mások kirekesztése. Elõbbiek miatt a szabad ülésrenddel nem értek egyet.

Összegezvén elmondhatom: az új óvónõ intézkedései túl sok kérdést, kételyt fogalmaznak meg a szülõkben, gyerekekben, melyeket kimondatlanul felszín alatt tartani nem szabad! Javaslom, néhány szülõvel karöltve keresse fel a fenntartót és ossza meg vele problémáit!

Üdvözlettel: az Óvónõ


<< Miért kell aludni a bölcsiben?

óvodai napirend

 

<< Miért ne vihetne fegyvert az oviba? Átlagon felüli gyermek: hogyan támogassuk? >>
Óvónõ válaszol
  Koraszülött gyermekem iskolába készül
  Nem akar pisilni az oviban
  Beszoktatás 5 hónapja?
  Nem akarok oviba menni!
  Sír, hogy hangosak a gyerekek
  Se bili, se vécé
  Nem szívesen ül a bilire
  Szobatiszta lesz tanévkezdésre?
  Verekszik, agresszív, rendbontó
  Teljes szobatisztaság: hogyan? Miként?
  Meggondolhatjuk-e magunkat?
  Nem akar szerepelni
  Könnyes beszoktatás
  Beszoktatás miatti megrázkódtatás
  Nem akar beszélni és a beszoktatás is nehezen megy
  Melyik kezével írjon?
  Eleven, fegyelmezetlen, a szabályokhoz nehezen alkalmazkodik
  Miért nem mondja, ha tudja?
  Ez így nem fog menni!
  Miért nem szól, ha pisilni kell?
  Nagydolog: nem is olyan nagy dolog
  Iskolaérettségi vizsgálat
  Kistesó érkezik: család vagy óvodakezdés?
  Kisfiam retteg a szakállas bácsitól!
  Diszlexia, diszgráfia: óvodásnál miért nem állapítják meg?
  Nehéz óvodai beszoktatás
  Szobatisztasági és beszoktatási nehézség: amikor a bajok csõstül jönnek
  Traumatizáló repülõs nyaralás
  Még az unokaöccsétõl is fél
  A barátaimat szeretem, az óvó nénit nem!